سالمندان مبتلا به دیابت نوع 1 اغلب از هیپوگلیسمی خود آگاه نمی شوند

یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که بزرگسالان سالمند مبتلا به دیابت نوع 1 معمولا بیش از یک ساعت در روز، با قند خون پایین( در وضعیت هیپوگلیسمی) بسر می برند. کسانی که از افت قند خون خود آگاه نمی شوند، ممکن است مقدار قند خون آنها بیش از 100 دقیقه در روز در محدوده ی هیپوگلیسمی قرار گیرد که خطر تشنج، بیهوشی و مرگ را در آنها افزایش می دهد.

پژوهشگر ارشد این مطالعه، دکتر Anders L. Carlson، مدیر پزشکی مرکز بین المللی دیابت در مینیاپولیس، گفت: تا به امروز اطلاعات محدودی در مورد مدت زمانی که قند خون سالمندان مبتلا به دیابت نوع 1 در محدوده هیپوگلیسمی قرار می گیرد، در دست بود.

کارلسون گفت: این مطالعه بر روی افراد مسن نشان داد که قند خون این بیماران عملا بیش از یک ساعت در روز در محدوده ی هیپوگلیسمی قرار دارد. کسانی که افت قند خون خود را احساس نمی کنند، به خصوص در معرض خطرات زیادی هستند. قند خون پایین می تواند منجر به تار شدن دید، دشواری در تمرکز، تفکر اشتباه، گفتار نادرست، بی حسی و خواب آلودگی شود. چنانچه افت قند خون در این افراد درمان نشود می تواند خطرناک باشد. هیپوگلیسمی شدید با تزریق هورمون گلوکاگون درمان می شود. هیپوگلیسمی شدید بدون درمان می تواند باعث تشنج، از دست دادن هوشیاری و مرگ شود.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1، افت قند خون را بدون داشتن هیچ علامتی تجربه می کنند که به آن hypoglycemia unawareness می گویند. از آنجایی که آنها نمی دانند که قند خونشان افت کرده است، پس نمی دانند که باید درمان شوند. این امر آنها را در معرض خطر حوادث شدید هیپوگلیسمی قرار می دهد که برای درمان به کمک افراد دیگر نیاز دارند. در حالت افت قند خون، این افراد همچنین کمتر از خواب بیدار می شوند.

این مطالعه منعکس کننده ی بخشی از داده های یک کارآزمایی بالینی تصادفی است که در آن 203 بزرگسال 60 ساله و بالاتر مبتلا به دیابت نوع 1 از مانیتور مداوم قند خون تا 21 روز استفاده کردند. این نوع از مانیتورها به صورت خودکار در طول روز و شب قند خون فرد را کنترل می کند. مانیتور مداوم قند خون از زنگ هشدار برای آگاه ساختن بیمار از افت قند خون و یا شروع کاهش قند خون استفاده می کند.

کارلسون گفت: بر اساس این یافته ها به مداخلاتی برای کمک به کاهش خطر ابتلا به هیپوگلیسمی شدید در این گروه سنی نیاز داریم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-03-older-adults-diabetes-aware-hypoglycemia.html